Jelikož se auto pohybuje díky pneumatikám, právě jejich 100% stav je alfa a omega úspěchu. V první řadě je třeba pamatovat, že ideální podmínky v zimě vám zajistí jedině a jen zimní směsi pneumatik . Pokud tedy máte obuté letní nebo celoroční pneumatiky, nejen, že to může být nebezpečné, je to také škodlivé z pohledu spotřeby
Druhým pravidlem je udržování tlaku. Správný tlak v pneumatikách je klíčový pro zajištění optimální trakce a minimalizaci odporu při kutálení. Pozor si dejte na nízký tlak, který zvyšuje tření pneumatiky a tedy i spotřebu paliva.
Na druhé straně, pokud je tlak příliš vysoký, může to negativně ovlivnit opotřebení pneumatik. Stále je ale lepší více vysoký, než příliš nízký tlak.
Kromě správné přilnavosti pneumatik je důležité také to, jak s nimi brzdíte. V zimě využívejte více motorového brzdění, kterého dosáhnete uvolněním plynového pedálu nebo přeřazením na nižší převodový stupeň. Tím se snižuje rychlost vozidla bez potřeby použít brzdový pedál, čímž šetříte brzdové destičky, kotouče i pneumatiky.
Jednou z častých chyb motoristů, o které si myslí, že jim pomáhá, ale vlastně jim škodí, je dlouhé ohřívání motoru u novějších aut. Nejnovější modely totiž disponují motory schopnými výkonu i při nižší teplotě, není třeba je proto na úvod zahřívat.
Dlouhé zahřívání má negativní dopad na spotřebu paliva. Když motor běží na volnoběh, stále spotřebovává palivo, přičemž dlouhé nečinné stání na volnoběhu zbytečně utrácí palivo. Nepřináší přitom žádný výkon, naopak motor produkuje emise. Toto pravidlo neplatí pro starší motory a mimořádně nízkou teplotu, kde to má jistý smysl.
Obecně platí, že se doporučuje ohřívání motoru na volnoběhu jen na nezbytně krátkou dobu, obvykle ne více než 30 sekund od nastartování.
Nejefektivnější a nejšetrnější způsob, jak ohřát motor, je jemná jízda v nižších otáčkách. Ta by měla být v zimě celkově více plynulá, zrychlování i brzdění musí být postupné. Udržujte ideální vzdálenost od vozidel před vámi, předvídejte na křižovatkách, jezděte na co nejvyšší převodový stupeň a konstantní rychlostí.
Zvláště v zimě se vyhýbejte nadměrnému zatížení vozidla, které má vliv na to, že motor musí pracovat obtížněji, aby vozidlo pohnul, což vede k vyšší spotřebě paliva. Každých dodatečných 40 kg může přitom zvýšit spotřebu paliva o 1 až 2% navíc. Zvlášť v zimě to platí dvojnásob, neboť motor dostává zabrat i kvůli chladu.
Obecně platí, že je třeba minimalizovat to, co v autě vozíte pouze na předměty a věci, které jsou nezbytné. V zimě mohou hmotnost zvyšovat řetězy na kola, sněhové lopaty, posypový materiál, příliš mnoho autopříslušenství nebo i příliš plná nádrž paliva.
Pravidelně kontrolujte a vyprazdňujte kufr a interiér vozidla od nepotřebných věcí. I drobnosti, ale je-li jich mnoho, mohou při sčítání výrazně přispět k celkovému zatížení vozidla. Důležité je také to, aby bylo rozložení hmotnosti co nejvíce rovnoměrné. Pozor na střešní nosiče a boxy na lyže, ty mohou zvýšit aerodynamický odpor.
Velký vliv na spotřebu paliva v zimě má rozumné používání topení. Pozor si dejte zejména na permanentní spuštění klimatizace po celý rok.
Klimatizace totiž zvyšuje spotřebu paliva, neboť její chod vyžaduje energii, kterou motor čerpá z paliva. V zimě může být tento efekt méně výrazný než v létě, ale stále s ním je třeba počítat. Používejte tedy klimatizaci pouze tehdy, když je to nezbytní a má-li váš vůz systém rekuperace tepla z motoru na ohřev kabiny, využijte jej.
Pokud potřebujete odstranit zamlžování, krátkodobé použití klimatizace je v pořádku. Nemělo by to být dlouhodobé a při nižších rychlostech může být dokonce efektivnější krátkodobé otevření oken. Efektivní je třeba používat i topení.
Zde mohou být faktorem pro úsporu paliva a zároveň dosažení rychlého teplotního komfortu vyhřívaná sedadla. Ty totiž poskytují přímý zdroj tepla pro cestující a jsou obvykle efektivnější z hlediska spotřeby energie v porovnání s topením celého interiéru vozidla. Pochopitelně, po zahřátí motoru se nebojte normálně zatopit.
Speciálně pro zimní období si umíte zakoupit aditiva do paliva , ať už máte benzínový nebo naftový motor. Existují také speciální aditiva pro AdBlue.
Jejich úkolem je jednak zabránit zamrzání paliva nebo močoviny, ale zároveň zlepšit jejich vlastnosti. Obzvlášť v případě benzínu a nafty mají aditiva prospěšné účinky a to jednak jako prevence koroze, ale zároveň i jako pročištění palivového a motorového systému. To zvýší jejich účinnost a má příznivý vliv i na spotřebu vozidla.
Velmi důležité je také věnovat autu pravidelnou údržbu a speciálně před zimou. To by mělo zahrnovat kontrolu a výměnu motorového oleje a filtrů, čímž zabezpečíte hladkou a efektivní práci motoru. Důležité je zkontrolovat i vzduchový filtr.
Pozornost věnujte také kontrole a nastavení svíček , opotřebované nebo špinavé zapalovací svíčky mohou způsobit neefektivní spalování paliva. Kontrola a případná výměna svíček může zlepšit výkon motoru a snížit spotřebu paliva. Pozor si dejte i na stav baterie a na doplnění nemrznoucí směsi pro fungování motoru.
zakoupené na runder.cz 08.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024